رهبری تحول آفرین
رهبری موضوعی است كه از دیرباز نظر محققان و عامه مردم را به خود جلب كرده است. شاید علت جذابیت گسترده رهبری این باشد كه رهبری، فرایندی بسیار اسرارآمیز است كه در زندگی همه افراد وجود دارد. در اكثر موارد دانشمندان علوم رفتاری كوشیدهاند تا بدانند بر اساس چه ویژگی ها، تواناییها، رفتارها، منابع قدرت یا با تكیه بر چه جنبههایی از موقعیت، توان رهبر در تأثیر بر پیروان و تحقق اهداف گروهی را میتوان تعیین كرد (یوكل ، 1382، 2). موضعی كه اخیراً توجه اكثر محققان را به خود جلب كرده این است كه چه نوع رفتار رهبری در فرایند تغییر سازمانی مفید خواهد بود اینكه رهبران باید به صورت مراودهای با پیروان رفتار كرده و با پاداش و تنبیه آنان را در جهت مطلوب هدایت كنند و یا اینكه نیازهای سطح بالای پیروان را خطاب قرار داده و در آنها ایجاد انگیزه نمایند، موجب شكل گیری دو نوع سبك رهبری گشته كه به نام رهبری تبادلی و رهبری تحولآفرین معروف اند.
چكیده
آموزش عالی در كشورهای در حال توسعه دچار مشكلات كیفیتی جدی می باشد. برای تغییردادن این وضعیت لازم است كه ابتدا سیستم های كیفیتی و ابزارهای لازم برای بهبود كیفیت بررسی شوند. یكی ازاین ابزارها برای بررسی كیفیت خدمات، مدل سروكوال می باشد. هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان شكاف بین انتظارات و ادراكات دانشجویان در مراكز آموزشعالی تبریز می باشد. بدین منظور پرسشنامه عمومی مقیاس سروكوال برای بخش خدمات آموزشعالی تطبیق داده شد و برای ارزیابی شكاف كیفیت خدمات استفاده گردید. برای تجزیه تحلیل دادهها از نرم افزار spss استفاده شدهاست. نتایج نشان می دهند مراكز آموزشعالی تبریز، نتوانستهاند انتظارات دانشجویان خود را برآورده سازند. کمترین میزان شکاف مربوط به بعد تضمین و بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد همدلی می باشد. از نظر دانشجویان بعد همدلی و پاسخگوئی بیشترین اهمیت را دارند. همچنین نتایج حاصل از نرم افزار(Expert choice) ، نشان می دهد كه سازمان مدیریت صنعتی از نظر كیفیت خدمات بهترین و موسسه غیرانتفاعی ارس ضعیف ترین مركز می باشند.
مقدمه
1- مزاح يا شوخ طبعي
مزاح به عنوان يكي از ويژگيهاي شخصيتي انسان، كيفيتي منحصر به نوع آدمي است. اگر چه ارائه تعريف دقيقي از مزاح دشوار است، اما حتي در تمدنهاي باستان نيز در اين باره نظرات و مطالب گسترده اي مطرح شده است. مثلاً در كتاب عهد عتيق، پندي به اين مضمون وجود دارد كه «دلي شاد به خوبي يك طبيب كار مي كند» افلاطون، ارسطو و انديشمندان و فلاسفه ساير اعصار و قرون نيز دربارة مزاح به اظهار نظر پرداختند. در متون اخير روان شناسي بر نقش مزاح در سازگاري و مقابله با استرس از يك سو و اثرات آن در افزايش بهبود كيفيت زندگي از سوي ديگر تأكيد كرده اند (نجاريان، براتي و ابراهيمي قوام، 1373). در اصطلاح Humor (به معني مزاح) از كلمة لاتين Humere به معناي «جاري ساختن» و «مرطوب بودن» مشتق شده است. از ديدگاه فلاسفه و انديشمندان باستان، مزاح متأثر از اخلاط چهارگانه بدن است كه سبب علامت جسمي و رواني اند. آنان معتقد بودند خون قرمز، جاري، گرم و مرطوب است و چنانچه بر ساير اخلاط غالب شود، فرد سالم، اميدوار، با نشاط و سر حال مي گردد.
1-1-بیان مسأله
واقعیت این است که مشکلات زیادی در میزان تاثیر گذاری ریسک بر عملکرد بانکها ایجاد شده است که این مشکلات ناشی از عدم تفکیک میزان نوع ریسک وام ها بر عملیات بانکی می باشد. یعنی اینکه ما مشاهده می کنیم که اقدام تفکیک در وام های بانکی یعنی در دو بخش حقیقی و حقوقی و سنجش آنها در عملکرد بانکها کاملاً متفاوت بوده اما نشان می دهد که صنعت بانکداری و دست اندرکاران آن با توجه به حجم مطالبات موجود می بایست به این مقوله مهم اهتمام ویژه و بیشتری داشته باشند که در عمل چنین نیست. از مهم ترین عوامل موجود می توانیم به کمبود فرصتهای بهینه، عدم وجود نیروهای متوسط و عدم بکارگیری ابزارهای مدیریت علمی ریسک اشاره کنیم که بانکها می بایست بدان توجه ویژه داشته باشند که تحقیق حاضر براساس مشکلات موجود شکل گرفته است. و به همین منظور مدیریت ریسک اعتباری که یکی از مهمترین مباحث بانکداری نوین می باشد را در دو سطح به شرح ذیل انجام داده ایم:
چکیده فارسی
شیوع روز افزون سکته مغزی، لزوم استفاده از ابزار و تکنیک های موثرتر در این بیماری جهت کاهش طول مدت درمان وتسریع و تسهیل بهبودی و برگشت عملکرد اندامهای مبتلا را می طلبد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بیوفیدبک بر دامنه حرکتی و عملکرد روزمره زندگی بیماران سکته مغزی انجام شد. تعداد 24 نفر بیمار مبتلا به سکته مغزی، با میانگین سنی 75/54 در این پژوهش شرکت کردند، که بطور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. با توجه به نقش کلیدی دست در انجام کارهای روزانه، عملکرد آن قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی اسپاستی سیتی با آزمون آشورث ، ارزیابی دامنه حرکتی آرنج، مچ دست و انگشتان با گونیامتر و عملکرد روزمره زندگی با آزمون بارتل قرار گرفت. دو گروه با تمرینات رایج کاردرمانی (گروه کنترل) و این تمرینات همراه با بیوفیدبک (گروه آزمایش) به مدت 3 ماه تحت درمان و بررسی قرار گرفتند.
1-1- مقدمه
معمولاً در مسائل مکانیابی هدف حداقل کردن هزینه و یا حداکثر کردن کارایی خدمات است. به عنوان مثال، هدف مساله p-میانه مینیمم کردن متوسط مسافت خدمتدهی است؛ هدف مساله p-مرکز حداقل کردن، حداکثر مسافت خدمتدهی است. هدف مساله p-حداکثر-پوشش حداکثر کردن تعداد مشتریانی است که در یک فاصله مشخص خدمت دریافت میکنند.
بسیاری از مدلهای مکانیابی هدف برابری را دنبال میکنند. برای مثال در این مدلها به بررسی فاصلههای مساوی و عادلانه برای ارائه دهندگان خدمت، تقسیم عادلانه مسئولیت یا مشکلات تحمیلی و غیره پرداخته میشود. در زمینه مکانیابی خدمات، هدف، برابری و یکسانسازی فاصلههای بین نقاط تقاضا و خدمتی است که به آن نقاط خدمترسانی میکند.
اساساً موضوع مکانیابی فروشگاههای زنجیرهای خرده فروشی با هدف برابری در زمینههایی همچون کاهش هزینهها، سهولت دسترسی، توزیع برابر و ... مؤثر است.
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ایجاد مطالبات معوق بانکی وارایه راهکارهای پیشگیری ازآن دربانک سپه مدیریت منطقه شرق تهران انجام گردید.در این راستا با انجام مصاحبه، پرسشنامه و...با کارشناسان اموربانکی فاکتورهای نوع شخصیت متقاضی، نوع فعالیت، وثیقه دریافتی، سابقه اعتباری، معدل موجودی، نرخ سود تسهیلات و نرخ تورم بعنوان متغیرهای مستقل و مطالبات معوق بعنوان متغیر وابسته درنظرگرفته شدند. مبنای روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بوده وهمچنین یک روش تحقیق کاربردی نیز میباشد. حجم نمونه تحقیق فوق بااستفاده ازفرمول کوکران بدست آمد که شامل مدیران منطقه، کارشناسان، روسا و مسئولین اعتباری شعب تعیین گردید.و همچنین برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده که درانجام این مهم پرسشنامه اولیه تهیه وپس ازانجام اصلاحات توسط اساتید راهنما و مشاور و کارشناسان امور بانکی به عنوان روایی و تعیین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرون باخ با ضریب پایایی 85/0 نهایتاً پرسشنامه نهایی تهیه وبین جامعه آماری توزیع گردید.داده های جمعآوری شده تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و با کمک آزمونهای کای-مربع وt- student مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ازعوامل فوق فاکتورهای نوع شخصیت متقاضی و نوع فعالیت فاقد اثر و باقی فاکتورها موثر بر مطالبات معوق شناسایی شد و در جهت پیشگیری ازاین مهم نیز پیشنهادات ذیل ارائه گردید:....
3-1) مقدمه
روشهای تحقیق به عنوان هدایتگر جستجوهای علمی در جهت دستیابی به حقیقت میباشند. محقق باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای تحقیق به شدت، تحت تأثیر اعتبار روشی است که برای تحقیق خود برگزیده است. منظور از روش تحقیق، همه راهها و شیوههایی است که محقق را از خطا مصون داشته و امکان رسیدن به حقیقت را برای وی فراهم میسازد. به عبارت دیگر روش تحقیق علمی، پیروی از رویهای منظم و سیستماتیک است که در جریان استفاده از روشهای آماری و مرتبط ساختن عوامل موضوع تحقیق، باید رعایت گردد (دلاور، 1386). این فصل به بحث پیرامون ساختار و متدلوژی تحقیق اختصاص دارد، لذا به معرفی مختصر مراحل اختصاصی پژوهش از جمله، تدوين فرضیه های پژوهش و متغیرهای مورد مطالعه، تعریف جامعه و نمونه آماری، دوره مطالعه، روش پژوهش، روش گردآوری، و تجزیه و تحلیل دادهها اختصاص دارد. پژوهش گر روششناسی پژوهش را در قالب جامعه آماری، تعیین حجم نمونه، فرضیهها، روش پژوهش، گردآوری اطلاعات، تعریف متغیرها و نحوه محاسبه آنها، طراحي مدلهای پژوهش و توابع آماره به شرح زير تدوين نموده است.
چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین صادرات غیرنفتی، توسعه و جهت گیری بازارها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانهای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل دادههای تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 102 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1387 تا 1392 بررسی شده است (612 شرکت - سال). برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمدهی پژوهش از نرمافزارهای 20 Spss، 7 Eviews و 16 Minitab استفاده شده است. نتایج تحقیق در ارتباط با تایید فرضیه اول پژوهش نشان از آن داشت که بین توسعه بازارها و صادرات غیرنفتی شركتها، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد و در نهایت با توجه به تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته در ارتباط با تایید فرضیه دوم پژوهش به این نتیجه رسیدیم که بین جهت گیری بازارها و صادرات غیرنفتی شركتها، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.
مقدمه
در این فصل ادبیات مربوط به تحقیق در شش گفتار مرور می شود: درگفتار اول، مباحث مرتبط با خدمات، در گفتار دوم مباحث مرتبط با کیفیت، در گفتار سوم برخی مدلهای مفهومی کیفیت خدمات، در گفتار چهارم مباحث مرتبط با آموزش، در گفتار پنجم فرآیند تجزیه تحلیل سلسله مراتبی و در نهایت درگفتار ششم پیشینههای خارجی و داخلی مرتبط با تحقیق ارائه گردیدهاست.
مقدمه
امروزه تعداد پستهای سازمانی که تعاملات بین المللی جزء لاینفک وظایف آن درآمده، رو به تزاید است. مسلماً یکی از مهمترین وظایف این دسته ازکارکنان ، تعاملات بین المللی متناسب باسایرفرهنگ ها می باشد. ارائه راهکارهایی برای ارتقاء هوش فرهنگی با گسترش فعالیت های کاری بین المللی،نیاز به پرورش قابلیتی که کارکنان را در برخورد با پیچیدگیهای فرهنگی پیشرو یاری رساند ، بیش از پیش احساس می شود و همچنین هوش فرهنگی حتی در میان انواع جدید هوش از پیشینه کمتری برخوردار است و از این جهت موضوعی جذاب برای پژوهشگران محسوب می شود. در واقع هوش فرهنگی با تمرکز بر قابلیت های خاصی که برای روابط شخصی با کیفیت و اثربخش در شرایط فرهنگی مختلف لازم است ، برجنبه های دیگر از هوش شناختی تمرکز دارد. همچنین بینش های فردی را در بر می گیرد که برای انطباق با موقعیت ها و تعاملات میان فرهنگی و حضور موفق در گروه ای کاری چند فرهنگی مفیداست. همانظور که می دانیم مبانی نظری و پیشینه تحقیق اساس توجیه پذیری علمی تحقیق اند. مبانی نظری در واقع تئوری ها، نظریات و مدلهای مختلف مربوط به موضوع را مطرح و زمینه را جهت انتخاب یکی از نظریات رایج ، ترکیبی از آنها و یا ابداع و الهام مدلی بر اساس آنها فراهم می آورند.
2-1- مقدمه
اكنون كه در اقتصاد جهانی مشتریان بقای شركت را رقم می زنند. شركت ها دیگر نمی توانند نسبت به انتظارات و خواسته های مشتریان بی تفاوت باشند. آن ها باید همه فعالیت ها و توانمندی های خود را متوجه رضایت مشتری كنند. چرا كه تنها منبع برگشت سرمایه مشتریان هستند. یکی از قابلیت ها یا شایستگی های لازم برای موفقیت در این عرصه ، برخورداری از دانش و مهارت بازاریابی در شرکت ها است. یكی از مشهورترین و مهم-ترین مفاهیم بازاریابی كه امروزه به طور گسترده ای مورد بحث پژوهشگران و صاحب نظران بازاریابی قرار می-گیرد، برند است كه از دلایل مهم این شهرت، نقش راهبردی و مهم برند در تصمیم گیری های مدیریتی و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها و مشتریان آن است (آتلیگان و همکاران ، 2005) . صاحبان برند همیشه می خواهند کنترل کاملی بر حق استفاده از نام برندشان و سایر مشخصات برند داشته باشند. با این وجود، علی رغم این که برخی موسسات دولتی، پوشش قانونی برند را بسط و گسترش داده اند، اما هنوز استفاده ی منصفانه از برند به گروه های سوم این فرصت را می دهد که بدون اجازه، از ویژگی ها و مشخصات برند های دیگر استفاده کنند (پتی ، 2008). بنابراین برندهای مقلّد از لباس تجاری یک برند اصلی، مانند نام یا بسته بندی متمایز آن تقلید می کنند تا از شهرت و تلاش های بازاریابی انجام گرفته ی آن منتفع شوند (ون هورن و پیترز ، 2013). برخی از سازمان ها با الگو گرفتن از برندهای اصلی و مطرح در بازار مصرف کننده و با آگاهی-هایی که در مورد استفاده از تاکتیک های تقلید، سعی در ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید هستند. برندهای مقلّد، برای سواری گرفتن مجانی از کیفیت جدید، از لباس تجاری برندهای اصلی تقلید می کنند. تقلید از برند یک استراتژی بازاریابی سودآور و فراگیر است. تقلید از برند بر پایه ی استفاده از شباهت ها از ویژگی ها و مشخصات برندهای اصلی است (پتی، 2008).
1-2 مقدمه
یکی از بخشهای مهم تحقیق، بخش مربوط به پیشینه و ادبیات تحقیق است؛ یعنی یکی از کارهای ضروری در هر پژوهشی، مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق است؛ زیرا سرچشمه علوم را میتوان در پیشینه آنها کاوش کرد. جان دیوئی اعتقاد دارد مطالعه منابع، به محقق کمک میکند تا بینش عمیقی نسبت به جنبه های مختلف موضوع تحقیق پیدا کند. مطالعه منابع، باید هم از منابعی باشد که به طور مستقیم، در رابطه با موضوع تحقیق میباشند و هم از منابعی باشند که به صورت غیرمستقیم با آن موضوع، ارتباط دارند (دلاور، 1375، 77). یک پژوهشگر، قبل از انجام تحقیق و بعد از انتخاب موضوع و تدوین عنوان و قبل از نگارش طرح تحقیق، نیاز دارد که با مراجعه به مدارک و اسناد، پیرامون موضوع و مسئلهای که برای تحقیق انتخاب کرده است، آگاهی خود را گسترش دهد؛ تا بتواند در پرتو اطلاعات به دست آمده، مسئله تحقیق و متغیرهای خود را دوباره تعریف و معین کند و کرانه های آنها را مشخص سازد.