٢-۱) مقدمه
ما در دنیایی زندگی می کنیم که مملو از تغییرات گسترده و سریع در بخش های مختلف است در حوزه تجارت این تغییرات فرصت انتخاب مناسب تری را برای مشتریان و حقایقی تلخ نظیر تغییرات سریع در تکنولوژی ، تحولات سریع در بازار و نیازهای مشتری ، فشارهای ناشی از سیاست های پولی و مالی و تقسیم بندی بازارهای مصرف را برای تولید کنندگان رقم زده است . با این شرایط به نظر می رسد مسیرهای دستیابی به موفقیت در یک کسب و کار دیگر به سادگی دوران نه چندان دور گذشته نیست و شرکت ها باید به دنبال دستیابی به مدل های جدیدی از کسب و کار باشند تا رشد آنها را در آینده تضمین شود. امروزه به طور فزاینده ای پذیرفته شده که برند نقش بسیار مهمی در این زمینه خواهد داشت و یک برند قوی کمک خواهد کرد که شرکت ها خود را در بازارها متمایز کرده و از این طریق به حفظ عملکرد مالی۱ و کسب و کار خود بپردازند.
2-1- مقدمه
از ویژگیهای عصر جدید جریان شتاب آلود زندگی است، حوادث و رویدادهای گوناگون آنچنان با سرعت پدید می آید كه فرصت تأمل وتفكررا از آدمی سلب می كند در نتیجه مجالی برای تفرج در دنیای درون و جهان برون باقی نمی ماند و انسان این موجود سرگشته و درمانده نه تنها لذت تفكر را احساس نمی كند، بلكه انگیزه كافی برای اندیشیدن در باب ضروریات زندگی در خود نمی یابد حاصل این روند بیگانگی او با خویشتن وجهان خارج از خویشتن است. یكی از دل مشغولی های عصر حاضر آشتی دادن رشته ای از علائق است كه معمولاً در برابر یگدیگر قرار داده شده است كه روی سه اصطلاح كلیدی متمركز می شود ـ فرهنگ ، جهانی شدن و نظام جهانی ـ هر یك از اینها مفاهیمی مسئله دارند مناقشه انگیزند، هویت نیز اشاره دارد به این كه در زمان حاضر هویت را باید در رابطه با دو وضعیت متفاوت مورد توجه قرار داد:1ـ به عنوان واكنشی فرهنگی به فرایند هایی كه می توانند ازحیث دامنه واهمیت جهانی باشند. 2ـ رابطه باواحدی كه بعنوان نظام جهانی شناخته شده است.
2-1) مقدمه
مدیریت سرمایه در گردش شامل تصمیماتی در مورد میزان و ترکیب دارایی های جاری و بدهیهای جاری و تصمیمات سرمایه گذاری در دارایی ها می باشد. ایجاد تعادل در دارایی های جاری و بدهی های جاری از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری كه تصمیم گیری در مورد یكی بر دیگری نیز تأثیر می گذارد. حال در این بین رفتار مدیران نیز حائز اهمیت است. مدیران با اتخاذ سیاستهای مناسب موجب حیات بنگاه های اقتصادی بستگی دارند. چراکه حیات آنها تا میزان زیادی به مدیریت منابع مربوط است، زیرا فعالیتهای عملیاتی در یک دوره كه معمولاً یک سال است به شناخت سرمایه در گردش و مدیریت مطلوب آن مربوط می شود، سرمایه در گردش اصولاً با هدف افزایش سود تعیین نمی شود بلكه مدیران درصدد بر می آیند تا به نقدینگی مطلوبی برسند و بتوانند در سایه آن اهداف سودآور شركت را تامین كنند.
1-2 مقدمه
نخستین گام جهت شناخت و تبیین درست هر مفهوم یا پدیده، ارائه تعریف روشن از آن است. شایسته سالاری همانند سایر واژههای مطرح در علوم انسانی هنگامی قابل تحلیل و تبیین میباشد كه بتوان تعریف یا تعارف روشن و مشخصی از آن ارائه نمود. از آنجا كه مفاهیم علوم انسانی در زمره مفاهیم قطعی علوم فیزیك و شیمی به شمار نمیرود، ارائه یك تعریف قطعی و مشخص برای واژههای آن، كاری دشوار و حتی غیرممكن است. در این میان، شایسته سالاری نیز یكی از واژههائی است كه تعریف واحدی برای آن وجود ندارد و از ابتدای طرح آن در محافل علمی، تعاریف متفاوتی از دیدگاههای گوناگون برای آن ارائه شده است. هدف از این مبحث، بررسی تعاریف متعدد ارائه شده از طرف صاحبنظران است كه هر كدام برحسب زمینه علمی و تجربی خود مطرح كردهاند.
2-1- مقدمه
توجه به عامل انسانی در سازمان ها و به خصوص سازمان های یادگیرنده گزینه ای است كه به تازگی در علم مدیریت منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است كه به بررسی شرایط واقعی مرتبط با كار و محیط كاری یك سازمان می پردازد. كیفیت زندگی كاری برنامه ای جامع و گسترده است كه رضایت كاركنان را افزایش می دهد ، یادگیری آنها را در محیط تقویت می كند و به آنها در امر مدیریت، تغییر و تحولات یاری می رساند. عدم رضایت كاركنان از كیفیت زندگی كاری مشكلی است كه تقریبا به همه كارمندان بدون توجه به مقام و جایگاه آنها آسیب می رساند. نگرش جدیدی که درادبیات مربوط به مدیریت تحول به انسان شده نگرشی راهبردی است؛ به این معناکه انسان هم عامل کاربوده وهم خالق آن می باشد؛ ازاین رو است که این عامل نقشی محوری درتحول سازمان ایفا نموده وتحولات عظیم سازمانی از توانمندی های نامحدود فکری آن سرچشمه می گیرد. مفهوم کیفیت زندگی کاری به موضوع اجتماعی عمده¬ای در قرن حاضر و درسراسر دنیا مبدل شده است.
2-1-مقدمه
در این فصل به بررسی ادبیات موجود در حوزه علم مدیریت و به طور خاص نظریه وابستگی به منابع پرداخته می شود. پیش از ورود به این مبحث نخست، تاریخچه مختصری از نظریه وابستگی به منبع و چگونگی بسط آن در سازمانهای آموزشی ارائه می شود. سپس دانشگاه به عنوان یک سازمان وابسته به محیط بر اساس دیدگاهها بررسی و ارتباط متقابل بین دانشگاه و محیط بیرونی تحلیل می گردد. آنگاه پیرامون استراتژیهای کنترل وابستگی در دو بخش استراتژیهای درون سازمانی و برون سازمانی بحث خواهد شد و در نهایت مبانی نظری و پژوهشهای انجام گرفته در این حوزه را به تفکیک پژوهشهای خارجی و داخلی ذکر شده و جمعبندی برآمده از مرور متون بیان می شود.
2-1- مقدمه
توسعه شگفت انگیز فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانکی جهان، علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانکها، روشهای جاری بانکداری را متحول و دگرگون ساخته است.با رشد روز افزون معاملات، بانکداری الکترونیک به عنوان بخشی تفکیک ناپذیر از تجارت الکترونیک دارای نقشی اساسی در اجرای آن شده است.به جرئت م یتوان گفت:بدون بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک نیز محقق نخواهد شد.سرعت توسعه صنعت انفورماتیک، باعث ایجاد تغییرات عمده ای در شکل پول و سیستم های انتقال منابع در عرصه بانکداری گردیده و مفاهیم جدیدی را به عنوان پول الکترونیک و انتقال الکترونیکی ارائه نموده است.این دو مفهوم ایجاد کننده نوع جدیدی از بانکداری، نحت عنوان بانکداری الکترونیک می باشند.
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی، تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کردهاند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشتههای مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود (بازرگان و همکاران، 1389). تحقیق را به دو منظور متفاوت انجام میدهند. نخست حل مشكلاتی كه در حال حاضر در محل كار وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعهی دانش بشری در زمینهی خاصی كه مورد علاقه محقق است.
یک محقق پس از انتخاب موضوع باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. انتخاب روش تحقیق به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن بستگی دارد، بنابراین هنگامی می توان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع و اهداف آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را آغاز کند تا او را هر چه دقیقتر، آسانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی که برای پرسش تحقیق در نظر گرفته شده، یاری نماید.
چكیده
انسان از بدو تولد و حتی قبل از آن مراحل مختلفی را پشت سر میگذارد و در هر مرحله با مشکلات و مصائب و مسلماً لذتهائی روبهرو میگردد. مؤثرترین دوره در شکلگیری شخصیت انسان، سالهای اولیه عمر اوست و بزرگترین معلمان او در این دوره والدین میباشند. پس بر ماست که خود را برای آماده ساختن کودکانمان تجهیز کنیم. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر شخصیت والدین بر فرزند پروری در بین دانشجویان شهرستان خوی بود که از بین آنها 80 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند.
چكیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه میان و ارتقاء بهره وری کارکنان می باشد. جامعه آماری حاضر، کارکنان اداره آموزش و پرورش استان ایلام است. روش تحقیق حاضر، پژوهش کاربردی از نوع توصیفی - هبستگی می باشد. ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه است که برای بررسی روایی پرسشنامه از روش محتوایی و جهت پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان داد. که بین شاخص های متغیر های مستقل ابعاد همدلی با متغیر وابسته میزان بهره وری رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. علاوه بر این، در تحقیق حاضر به این نتیجه رسیدیم که مهم ترین شاخص های همدلی بر اساس ضرائب تأثیر بدست آمده به ترتیب: کنترل، ثبات عاطفی، همدلی نسبت به دیگران، همدلی بیانی، همدلی مشارکتی، اثرپذیری عاطفی، همدلی واکنشی می باشند. در رابطه با مقوله بهبود بهره وری نیز بر اساس ضرائب تأثیر حاصل شده : عوامل فیزیکی و روانی محیط کار، عوامل مرتبط با شغل مربوطه، عوامل ایجاد کننده جو صمیمت و همکاری، عوامل ساختاری / مدیریتی، عوامل فردی در اولویت قرار گرفته اند.
چکیده
صنعت گردشگری در هزارهی سوم یكی از بزرگترین فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دنیا به شمار میرود. این صنعت در شش دههی گذشته رشدی مداوم و متنوع را تجربه كرده تا به یكی از پردرآمدترین و بزرگترین بخشهای اقتصادی در حال رشد در جهان تبدیل شده است. برای دستیابی به اهداف توسعه توجه به گردشگری ضروری است. دو عامل بازاریابی و تبلیغات در رشد گردشگری نقش كلیدی و اساسی رادارا هستند. ارتباط میان تبلیغات و گردشگری ارتباطی ناگسستنی و پیچیده است تبلیغات موجب گسترش و ارتقاء سطح كمی و كیفی گردشگری میشود. در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تبلیغات در جذب گردشگران خارجی پرداختیم. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه گردشگران بین المللی هستند که از کشورهای مختلف به مقصد ایران سفر نموده اند. این تحقیق از نظر هدف، تحقیقی کاربردی می باشد و از نظر جمع آوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی است.
چکیده
کیفیت نرم افزار، شاخص حیاتی و مهمی برای تولید نرم افزارها است که ضمن بالابردن بهره وری، به ایجاد نرم افزارهای قدرتمند و شکست ناپذیر منجر می گردد. به طوری که می توان گفت تضمین کیفیت مهمترین اصل و برنامه در تولید نرم افزارها است.
راهکاری که به منظور تضمین کیفیت نرم افزار و ارتقا آن پیشنهاد می گردد، مقوله ی اندازه گیری است. ما حصل فرآیند اندازه گیری بدست آوردن مجموعه ای از متریک ها است. متریک های نرم افزاری، کاربردی پیوسته از تکنیک های مبتنی بر اندازه گیری در فرآیند توسعه نرم افزار به منظور فراهم کردن به موقع اطلاعات مدیریتی معنادار به همراه بکارگیری این تکنیک ها در بهبود فرآیند هستند.
چكيده
ظهور فناوري جديد اطلاعات و تاثیری که بر جنبه های گوناگون زندگی داشته است، به ظهور برخی تحولات بنیادی در روابط جوامع بشری منجر شده است. این پدیده با سرعتی چشمگیر خواسته های بشر را تحت تاثیر قرار داده و نیازهای جدیدی را بوجود آورده است. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان ابزاري نیرومند برای ارتقاء کیفیت و کارایی كاركنان مورد استفاده قرار داد. در این پژوهش ابتدا میزان کاربرد فناوری اطلاعات را در سازمان مورد بررسی قرارداده؛ پس از اطمینان یافتن از کاربرد آن؛ اثرات آن را بر توانمند سازی بررسی نمودیم. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان شرکت توزیع برق استان همدان می باشد و جهت انتخاب نمونه تحقیق، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. روش تحقیق حاضر، پژوهش کاربردی از نوع توصیفی - هبستگی می باشد و ابزار گرد آوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه فناوری اطلاعات و پرسشنامه توانمند سازی که برای بررسی روایی سوالات پرسشنامه از نظر اساتید و صاحب نظر استفاده شده است و جهت پایایی هر پرسشنامه به طور جداگانه آلفای کرونباخ محاسبه شده است. یافته های این پژوهش در بخش آزمون فرضیه ها نشان داد که بین بکار گیری فناوری اطلاعات و به ترتیب بهبود کیفیت عملکرد؛ دانش و آگاهی؛ فرصت های شغلی؛ استقلال و آزادی کار؛ مسئولیت تصمیم گیری؛ خود کنترلی؛ و توسعه حرفه ای کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.