در ابتدا، مادران 2 گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه GHQ را تکمیل نمودند. پس از آن مادران گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی، الگوهای شناختی ـ رفتاری جدید را آموختند در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. پس از اتمام آموزش، مادران هر دو گروه مجدداً تست GHQ را تکمیل نموده و نمرات محاسبه شده در 2 مرحله ثبت، سپس میانگین نمرات، تفاوت میانگین ها و واریانس محاسبه گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS، آزمون تی ـ استودنت برای گروه های مستقل انجام گردید.ابزار اندازه گیری در این پژوهش عبارتند از : پرسشنامه سلامت عمومی GHQ، پرسشنامه CSI4 که روایی و پایانی ابزار قبلاً اندازه گیری شده است و مورد تایید می باشد.این پژوهش دارای 5 فرضیه می باشد که چهار فرضیه آن تایید گردید. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش مادران با رویکرد شناختی ـ رفتاری باعث افزایش سلامت جسمی، سلامت عمومی، کارکرد اجتماعی و کاهش اختلال اضطراب و اختلال خواب می شود.
- فهرست مطالب پایان نامه کارشناسی علوم تربیتی
چکیده
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
متغیر ها
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی
تعریف نظری
تعاریف عملیاتی
فصل دوم ادبیات تحقیق
بخش اول :اختلال کمبود توجه ـ بیش فعالی
تاریخچه ADHD
سبب شناسی
مشکلات ناشی از بیش فعالی
تیزهوشی و بیش فعالی
بخش دوم : آموزش والدین
كنترل كودک بر اساس رویکرد رفتاري
بخش سوم : سلامت
سلامت جسمانی
اضطراب
اختلال خواب
رشد اجتماعی و کارکرد اجتماعی
افسردگی
بخش چهارم : تحقیقات انجام شده در ایران و جهان
تحقيقات انجام شده در جهان
تحقيقات انجام شده در ايران
فصل سوم روش اجرای تحقیق
مقدمه
طرح پژوهش : نیمه آزمایشی
جامعه آماری
روش نمونه گیری : نمونه گیری خوشه ای
حجم نمونه
ابزار اندازه گیری :
پایایی و روایی آزمون ها
الف ـ پرسشنامه CSI
ب ـ پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)
روش نمره گذاری
بسته آموزشی
روش اجرای پژوهش
روش آماری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
مقدمه
ویژگیهای جمعیت شناسی گروههای مورد مطالعه
بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به فرضیات
فرضیه شماره 1
فرضیه شماره 2
فرضیه شماره 3
فرضیه شماره 4
فرضیه شماره 5
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
بررسی فرضیات تحقیق
پیشنهادات پژوهشی
پیشنهاد کاربردی
محدودیت های پژوهش
فهرست منابع