چكید:
از عوامل مهم بقا و حیات سازمانها، كیفیت و توانمندی نیروی انسانی است که اهمَیت آن به مراتب فراتر از فناوریهای جدید، منابع مالی و مادی است. در این راستا نقش نیروی انسانی كارآمد، توانا و دانا در تحقق اهداف سازمانی امری غیر قابل انكار میباشد. نیروی انسانی توانمند، سازمان توانمند را بوجود میآورد و سازمان توانمند محیطی است كه كاركنان در گروه¬های مختلف، در انجام فعالیتها با یكدیگر همكاری میكنند (عبدالهی: 1385، ص149). هدف پژوهشگر در این تحقیق بررسی رابطه توانمندسازی منابع انسانی و عملکرد آنها در زندانهاست. برای انجام این کار از جامعه آماری 143 نفری تعداد 104نفر نمونه بر اساس جدول مورگان از كاركنان زندانهای استان خراسان شمالی برای تایید یا رد فرضیههای تحقیق و مؤلفههای تأثیر آموزش شغلی، تفویض اختیار، انگیزههای فردی، غنیسازی شغل، سبک مدیریت و توانمندی بر عملكرد مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده كه از روایی محتوا و پایایی مناسب برخوردار میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده که از طریق آن و تجزیه تحلیل دادهها آموزش شغلی، انگیزههای فردی، توانمندی، تفویض اختیار، غنیسازی شغل، سبك مدیریت مورد تایید قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد كه متغیر سبک مدیریت مشارکتی با ضریب 832/0 موثرترین عامل برافزایش عملكرد كاركنان میباشد. به عبارت دیگر هر سازمانی كه بتواند از نظر و تخصص کارکنان خود در تصمیمگیری استفاده نماید، سریعتر و با اطمینان خاطر بیشتر به اهداف سازمانی خود میرسد.
چکیده تحقیق:
بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الکترونیک، الکتروتکنیک) با نیازهای بازار کار از نظر مدیران صنایع (مدیران ردة میانی شامل مدیران فنی، تولید و آموزش) کارخانه ها و مؤسسات مرتبط، در مناطق 9 و 10 شهر تهران، عنوان پژوهش حاضر می باشد که هدف اصلی آن تعیین میزان ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الکترونیک و الکتروتکنیک) با دانش ها و مهارتهای مورد نیاز مدیران صنایع در بازار بوده است در این پژوهش از آمار توصیفی همچون میانگین، انحراف استاندارد، و درصد و همچنین از آمار استنباطی همچون آزمون T تک نمونه ای، جهت پاسخگوئی به سؤالات تحقیق استفاده شده است. همچنین جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامة محقق ساخته صورت گرفته است.
موضوع تحقیق پیش رو با درک وضعیت در حال دگرگون فرهنگی جامعه و نیاز به بازنگری نیازهای فرهنگی در حوزه دانش آموزان شکل گرفت. مسألهی اساسی تحقیق حاضر این بود که دانش آموزان با پیشینه طبقاتی مختلف وارد مدرسه میشوند و این پایگاه طبقاتی فرصت های و تهدیدهای مختلفی را در عرصه فرهنگی به همراه دارد . در چنین شرایطی مدرسه چگونه می تواند نیازهای مختلف فرهنگی دانش آموزان را برطرف کند و همچنین رابطه بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانش آموز با نیازهای فرهنگیشان چیست. برای درک نیازهای فرهنگی دانش آموزان و جایگاه مدرسه در خصوص آن نظریه های مختلفی مرور شد که از بین آنها نظریه بوردیو به عنوان چارچوب تئوریک این تحقیق قرار گرفت. بر اساس نظریه بوردیو دانش آموزان با پایگاه های مختلف اقتصادی و اجتماعی وارد مدرسه می شوند و همین پایگاه طبقاتی است که جایگاه فرهنگی دانش آموز را در مدرسه تعیین می کند زیرا فرهنگ حاکم بر مدرسه فرهنگ طبقه متوسط و مسلط جامعه است در چنین شرایطی دانش آموزانی که از سطح طبقاتی پایینی برخوردارند نسبت به فرهنگ مدرسه(اعم از الگوهای زبانی معلمان، نوع برخورد با معلم، مدیر ) و مسلط نیستند و همین عدم توجه به جایگاه های مختلف فرهنگی دانش آموز موجب عقب ماندگی آنها می شود. برای بررسی موضوع حاضر از روش پیمایش در دو سطح توصیفی و تبیینی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان پسر دبیرستانی منطقه 16 تهران بود و روش نمونه گیری در این تحقیق به صورت خوشه ای انتخاب گردید، همچنین تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 388 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده های در این تحقیق پرسشنامه بسته بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که نیازهای عینی فرهنگی دانشآموزان شامل 1. امکانات ورزشی2. تورهای گردشگری3. کلاسهای زبان، کامپیوتر4. کتابهای مختلف و نیز نمایشگاه در زمینه آثار هنرمندان می باشد. همچنین نیازهای ذهنی فرهنگی دانشآموزان شامل موارد زیر است؛ 1-نیاز به مهارتهای ارتباطی به فرهنگ مدرسه و سیستم آموزشی،2- نیاز به تقویت اعتماد به نفس و خود اثربخشی تحصیلی، 3-نیاز به رفع استرس تحصیلی 4-نیاز به درک آینده و دورنمای تحصیلی بهتری را دارند. نتایج فرضیات نیز نشان میدهد که بین نیازهای فرهنگی دانشآموزان و هر یک از متغیرهای(نوع مدرسه، پایه تحصیلی، شغل والدین، تحصیلات والدین و به طور کلی پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانشآموزان) رابطه معنیداری وجود دارد.
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و سبک های مقابله ای با فرسودگی زناشویی در زنان کارمند شهرستان اسلام آبادغرب بود.پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی میباشد. جامعه آماری را کلیه زنان کارمند شهرستان اسلام آبادغرب تشکیل دادند. حجم نمونه پژوهش 144 کارمند زن بود که از بین اداره های این شهرستان به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده شامل، مقیاس فرسودگی زناشویی پاینز و نانز، مقیاس پنج عاملی جدید شخصیت و فرم تجدیدنظر شده آن از مک کری و کاستا، مقیاس راهبردهای مقابله با تنیدگی اندلر و پارکر بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان صورت گرفت. نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن بود که موافق بودن (عامل چهارم ویژگی های شخصیتی) می تواند فرسودگی زناشویی را پیش بینی کند، اما سائر عامل ها پیش بینی کننده فرسودگی زناشویی نیستند. همچنین نتایج نشان داد که از بین سبک های مقابله ای سبک هیجان مدار و سبک اجتنابی می توانند فرسودگی زناشویی را پیش بینی کنند. بنابراین یافته های به دست آمده نشان داد که گشودگی، موافق بودن، سبک هیجان مدار، وسبک اجتنابی توان پیش بینی فرسودگی زناشویی را دارند.
چكیده
آموزش عالی در كشورهای در حال توسعه دچار مشكلات كیفیتی جدی می باشد. برای تغییردادن این وضعیت لازم است كه ابتدا سیستم های كیفیتی و ابزارهای لازم برای بهبود كیفیت بررسی شوند. یكی ازاین ابزارها برای بررسی كیفیت خدمات، مدل سروكوال می باشد. هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان شكاف بین انتظارات و ادراكات دانشجویان در مراكز آموزشعالی تبریز می باشد. بدین منظور پرسشنامه عمومی مقیاس سروكوال برای بخش خدمات آموزشعالی تطبیق داده شد و برای ارزیابی شكاف كیفیت خدمات استفاده گردید. برای تجزیه تحلیل دادهها از نرم افزار spss استفاده شدهاست. نتایج نشان می دهند مراكز آموزشعالی تبریز، نتوانستهاند انتظارات دانشجویان خود را برآورده سازند. کمترین میزان شکاف مربوط به بعد تضمین و بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد همدلی می باشد. از نظر دانشجویان بعد همدلی و پاسخگوئی بیشترین اهمیت را دارند. همچنین نتایج حاصل از نرم افزار(Expert choice) ، نشان می دهد كه سازمان مدیریت صنعتی از نظر كیفیت خدمات بهترین و موسسه غیرانتفاعی ارس ضعیف ترین مركز می باشند.
بیان مسئله
خانواده یكی از نهادهای اجتماعی نخستین است كه شالوده حیات اجتماعی محسوب می گردد و گذشته از وظیفه فرزند آوری و پرورش كودك و در نتیجه استمرار نسل ها و بقای نوع بشر وظایف دیگری از قبیل فعالیتهای اقتصادی آموزشی و اجتماعی كردن فرد را به عهده دارد ( وثوقی و نیک خلق 1379 : 199 ) .
در بین تمامی نهادها و سازمان ها و تاسیسات اجتماعی خانواده نقش و اهمیتی خاص دارد و هیچ جامعه ای نمی تواند ادعای سلامتی كند اگر از خانواده سالم برخوردار نباشد از آسیبهای اجتماعی در امام نیست اگر از تاثیر خانواده غافل باشد ( ساروخانی، 1375 : 11 ) . این نهادها در دوره های مختلف تاریخی به اشكال گوناگونی مثل ( خانواده گسترده، خانواده هسته ای ) وجود داشته باشد و آنچه مهم است تنها شكل خانواده نیست بلكه تداوم مستمر آن در یک جامعه سالم از اهمیت برخوردار است.
چكید
هدف پژوهش حاضر هنجار یابی و بررسی پایایی، روایی تست اضطراب اجتماعی نوجوانان(SASA )و رابطه آن با ابعاد ادارک خود بر روی دختران نوجوان با گروه سنی 17-15سال شهرستان ساوه بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی است. تعداد 300نفر به روش نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب شدند تا به دو مقیاس اضطراب اجتماعی و ابعاد ادراک خود پاسخ دهند. پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات نتایج زیر حاصل شد: جهت اعتبار یابی ابزار پژوهش از روش آلفای كرونباخ استفاده شد. ضریب فوق برای 25 سئوال باقیمانده 78/. برآورد گردید. روایی سازه ای تست با روش تحلیل مولفه های اصلی با چرخش ابلیمن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد تست از دو زیر مقیاس بیم و ترس از ارزیابی منفی و تنش و بازداری در برخورد اجتماعی اشباع شده است. نتیجه آزمون هبستگی پیرسون، نشان داد كه شایستگی رفتاری وتحصیلی با ترس از ارزیابی همسالان رابطه منفی دارد. از سوی دیگر، شایستگی اجتماعی، ورزشی وجسمی، خود ارزشمندی كلی با تنش و ترس از روابط اجتماعی رابطه منفی دارد.
چكیده تحقیق
پژوهش حاضر٬ با عنوان « بررسی رابطه منبع كنترل ( درونی- برونی) با عزت نفس » كه با هدف یافتن رابطه بین عزت نفس و منبع كنترل در پسران و دختران دانشجو وهمچنین یافتن تفاوت منبع كنترل و عزت نفس بین دانشجویان دختر و پسر انجام شد. منبع كنترل كه دارای دو بعد درونی و بیرونی است و بنابر فرضیات راتر، فرادی كه دارای منبع كنترل درونی هستند معتقدند كه اعمالشان نقش عمدهای در به حد اكثر رساندن برون دادهای بد یا خوب دارد و افراد دارای دارای منبع كنترل بیرونی، فكر می كنند برون دادهای بد یا خوب ارتباطی با رفتار انها ندارد. عزت نفس به مقدار ارزشی گفته میشود كه فرد به خود نسبت میدهد و فكر میكند دیگران برای او به عنوان یك شخص قائل هستند. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ابهر بوده و نمونه انتخاب شده نیز 60 نفر از دانشجویان كه شامل 30 دختر و 30 پسر بوده كه در كتابخانه ادبیات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گیری نیز نمونه گیری در دسترس است.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و استاندارد سازی پرسشنامه اضطراب بارداری در زنان باردار شهر تهران انجام شد. پس از اجرای پرسشنامه اضطراب بارداری بر روی 416 نفر زن باردار، سوال های نا مناسب حذف و در نهایت پرسشنامه اضطراب بارداری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. برای بررسی روایی سازه و پاسخ به این سوال كه « سیاهه اضطراب بارداری از چند عامل اشباع شده است؟ » از روش تحلیل مولفه های اصلی (Pc ) استفاده شده است . با استفاده از شیوه چرخش متعامد 4 سوال به دلیل نداشتن بار عاملی معنادار و همبستگی ضعیف با كل سوالات از كل مجموعه آزمون حذف شدند و با توجه به مفروضه های تحلیل عاملی، درصد تبیین واریانس و شیب نمودار Scree در نهایت 9 عامل استخراج گردید. همین طور، برای اطمینان از روایی ابزار پژوهش از روایی همگرا استفاده شد و نشان داد كه همبستگی بالایی بین آزمون اضطراب بارداری وآزمون اضطراب هستی وجود دارد. قبل از اجرای تحلیل عاملی كفایت نمونه برداری با استفاده از اندازه KMO و نیز رد فرض صفر مبنی بر درست بودن ماتریس همسانی در جامعه به وسیله آزمون كرویت بارتلت، به اثبات رسید كه اجرای تحلیل عاملی توجیه پذیر است. ماتریس عاملی نشان داد، عامل نخست دارای بیشترین بار عاملی و سهم آن نیز از سایر عامل ها بیشتر بود. نتایج تحلیل عاملی نشان می دهد، این مقیاس از روایی كافی برخوردار و از 9 عامل اشباع شده است.
چکیده
در پژوهش حاضر که به بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران پرداخته شد ، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی روان شناسی دانشگاه تهران مرکزی می باشد که از این گروه تعداد 50 نفر بعنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند که برای 25 نفر از این گروه موسیقی اجرا شده و برای 25 نفر اجرا نشده است و روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است. ابزار مورد استفاده آزمون تولوز پیه رون می باشد که با استفاده از روشهای آماری به بررسی داده ها پرداخته ، در نهایت نتایج ذیل استخراج شده است : بین دو گروه آزمودنی آزمایش و گواه از نظر میزان دقت تفاوت معناداری وجود ندارد بنابراین می توان نتیجه گرفت شنیدن موسیقی آرام بخش بدلیل عدم کنترل عوامل مزاحم نتوانسته بر افزایش دقت آزمودنی تأثیر داشته باشد.