1-1- بیان مسأله
نظریهها و مدلهای مکانیابی کلاسیک، در ابتدا با ارجاع به شرکتهای خصوصی و سودافزا ایجاد شد. معیارهای عملکردی که در این محیطها مورد استفاده قرار میگرفت، کارایی و اثربخشی بودند. به طور خلاصه، معیار کارایی به نسبت خروجی سرویس به ورودی سرویس، هزینهها یا سود کل (متوسط) و غیره میپردازد. معیارهای اثربخشی در فرآیند تصمیم گیری و در زمینه کیفیت خدمات وارد عمل میشوند، به این معنی که تا چه اندازه سرویس مورد نیاز خوب و رضایت بخش بوده است. با رشد روزافزون خدمات عمومی غیر سودزا، این امر مسجل شده است که برخی ملاحظات در زمینه در نظر گرفتن برابری نیز همپای معیارهای کارایی و اثربخشی، اهمیت پیدا کردهاند (میمن ، 1986).
ضریب جینی نشات گرفته از منحنی لورنز، یکی از معیارهای مرسوم اندازهگیری برابری در توزیع درآمد و ثروت است. با به کار بردن این مفهوم در مدلهای مکانیابی، برابری با فاصلهای که مشتریان باید برای دریافت خدمت طی کنند، اندازهگیری میشود.
1-1 بیان مسئله
مفهوم نیازمندی یکی از اصول و مقدمات بحث مهندسی نیازمندی ها است [Zuse, 1991]. یک «نیازمندی» به این صورت تعریف می شود: «شرط یا قابلیتی که باید به منظور حل مسئله یا رسیدن به یک هدف تامین شود. یا یک شرط یا قابلیت که باید توسط سیستم یا مولفه سیستم به منظور برآورده ساختن یک قرارداد، استاندارد، توصیف یا دیگر مستندات رسمی اعمال شده تامین شود».
بطور معمول نیازمندی ها بصورت انتزاعی و غیرعملی آغاز می شوند، از این رو شناسایی این موارد، بخش چالش برانگیزی است و می توان گفت، شناسایی صحیح نیازمندی ها اولین قدم در موفقیت پروژه است. عموماً، مفهوم «نیازمندی ها» که در دامنه مهندسی نیازمندی ها مورد بحث است، اشاره به «آنچه که یک سیستم باید انجام دهد و نه چگونگی انجام آن عمل» دارد.