عزت نفس پائین به عنوان عامل خطر برای پرخاشگری، بزهكاری، سوء مصرف مواد، افسردگی، عملكرد ضعیف تحصیلی، همسر آزاری، كودك آزاری و نظایر آن مشاهده شده است. اخیراً برخی سیاستمداران و مسئولان مدارس پیشنهاد كرده اند كه مدارس و دیگر مؤسسات اجتماعی باید برنامه هایی برای ارتقای عزت نفس افراد طراحی كنند. این پیشنهاد بر این فرض استوار است كه عزت نفس علت و نه معلول مشكلات اجتماعی است، مستقل از موقعیت های خاص وجود دارد و می تواند با مداخلات خارجی ارزیابی شود. بی تردید عزت نفس یكی از مهمترین و اساسی ترین جنبه های شخصیت و تعیین كننده ویژگیهای رفتاری ما است .توجه به این امر، به ویژه در مورد كودكان دارای نیازهای آموزشی ویژه و نیز كسانی كه به آنها آموزش می دهند، از اهمیت خاصی برخوردار است. عزت نفس به مانند یك سرمایه ی ارزشمند حیاتی از مهمترین عوامل پیشرفت و شكوفایی استعداد و خلاقیت افراد می باشد. افراد دچار ناتوانی، به دلیل نگرشهای منفی والدین، تجارب منفی در برخورد با همسالان عادی و ناكامی های پی در پی در مدرسه به تدریج دلسرد و سرخورده شده و توالی چنین شكست ها و مشكلاتی موجب می شود که آنها نسبت به خود احساس بی ارزشی داشته باشند و در نتیجه این احساس منجر به آسیب در عزت نفس آنها شود(ولی زاده و همکاران،1387).
- فهرست مطالب ادبیات تحقیق عزت نفس و سلامت روانی
مبانی نظری و یافته های پژوهشی
عزت نفس در قرآن مجید
عزت نفس کلی
عزت نفس اجتماعی
عزت نفس تحصیلی
مولفه های عزت نفس
ماهیت عزت نفس
نظریات مرتبط با عزت نفس
سلامت روان
تعریف سلامت روانی
تعریف بهداشت روانی در فرهنگهای مختلف
اصول بهداشت روانی
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی
عوامل موثر درتامین سلامت روانی
نقش خانواده درتامین سلامت روانی
نظریات مرتبط با سلامت روانی
بهزیستی روانشناختی
عقب ماندگی ذهنی
عقب ماندگی ذهنی آموزش پذیر
ویژگیهای کودک استثنایی
نیازهای والدین کودکان استثنایی
احساسات والدین کودکان استثنایی
پژوهشهای انجام شده
منابع