پیچیدگی نارساییهای ویژه در یادگیری ایجاب میكند كه برای شناخت واقعی و كامل موقعیت كودك و عوامل ایجادكننده نارساییهای او افرادی با زمینههای تجربی و تخصصی گوناگونی به صورت تیمی در ارزیابی شركت داده شوند.
همیشه باید اطمینان حاصل شود كه همه جوانب مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته شده باشد وگرنه خود فرآیند ارزیابی و به دنبال آن هر برنامه آموزشی و درمانی مبتنی بر آن بیحاصل خواهد بود. بنابراین فرآیند ارزیابی، به همین ترتیب نیز برنامههای آموزش و درمانی، این كودكان رویكردی چند جانبه و جامعی را ایجاب میكند كه نیاز به متخصصانی از حوزههای گوناگون دارد: حوزه پزشكی، حوزه تعلیم و تربیت، حوزه روانشناسی، حوزه زبان و حوزههای دیگر از جمله مددكار اجتماعی و والدین میباشند.
- مقدمه فهرست مطالب اختلال های يادگيری و عملكرد تحصيلی دانش آموزان
مقدمه
تاریخچه اختلال های یادگیری
نظریات مرتبط با نارسایی ویژه در یادگیری
مراحل رشد پیاژه
نظریات رشدی
كاربرد نظریات رشدی در نارسایی ویژه در یادگیری
ویژگی های كودكان با نارساییهای ویژه در یادگیری
علل احتمالی نارسایی ویژه در یادگیری
طبقه بندی نارسایی های ویژه در كودكان
هوش های چندگانه و ناتوانی های یادگیری
ویژگی های معلم نارسایی های ویژه در یادگیری
مطالعات مغزی
ارتباط نوشتاری در نظامک یكپارچه زبان
روش فرنال
ناتوانی در ریاضیات
رفتار اجتماعی و هیجانی
راهبردهای ایجاد اعتماد به نفس
پیامدهای ناتوانی های خواندن
نارساخوانی
مطالعات تشریحی مغز مرده
علوم اعصاب و مطالعه مغز
اختلال كاركرد دستگاه عصبی مركزی
الگوی رشد ناهماهنگ
دشواری در انجام دادن تكالیف تحصیلی و یادگیری
نقش معلم در اجرای موفقتر برنامههای درسی
یادگیری مبتنی بر مغز
تئوری های شناخت مغز و آموزش
پیامدهای پژوهشهای مغز در برنامه درسی
فعالیتهای یادگیری
یادگیری پیشدبستانی: دستگاههای ادراكی
مفهوم جهت ادراكی
اضافه بار دستگاه های ادراكی
ادراک شنیداری
ادراک دیداری
روابط فضایی
ادراک كل و جزء
ادراک بساوایی و حركتی
نظام های زبان شناختی
زبان شفاهی
اشكال گوناگون زبان
زبان به منزله فرآیند برقراری ارتباط
نظریه های چگونگی فراگیری زبان در كودكان
نظریه های فطری نگر
نظریه های شناختی
نظریه های اجتماعی
مشكلات زبانی دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری
اختلالات زبانی
گوش دادن
درك واژهها و مفاهیم، درک جمله
تخصصهای پزشكی كه با ناتوانیهای یادگیری سر و كار دارند
سایر تخصصهای پزشكی
الگوهای برنامه درسی دوره اول كودكی
تمرین خاص رشد ذهنی
برنامه درسی غنی سازی
استفاده از فناوری برای كودكان خردسال دچار ناتوانی
آموزش بالینی
چرخه آموزش بالینی
ملاحظات زیست محیطی
طبقهبندی روشهای تدریس
رویكردهای پردازش شناختی
رویكردهای راهبردی یادگیری
تحلیل برنامه درس
رویكرد فنون ویژه
رویكرد آموزش و پرورش
مهار متغیرهای آموزش
پژوهش در داخل كشور
پژوهش در خارج كشور