از طرف دیگر با وجود اندیشه ها و جمجمه های فرهنگی مختلف كه از سوی رسانه های غالب جهان بی محابا به حیطه ی آموزش و تربیت هجوم می آوردبه نظر می رسد، باید ازهمین رسانه ها درجهت تحكیم بنیانهای تعلیم و تربیت استفاده كرد تا مهارت های پذیرش حقایق و اتخاذ تصمیمات اجتماعی و خانوادگی معقول و بهنگام را درتفكر و فضای حقیقی جامعه نهادینه ساخت تا با ار تقاء سطح فكری و فرهنگی خانواده ها، معضلات و مشكلات ناشی از تأثیرات سوء رسانه ها به حداقل رسیده و رفتارها و هنجارهای مثبت بالقوه به فعالیت نزدیک شود و بی شک این امر تنها پوشش كافی اطلاعات و دوری از یك جانبه نگری و تعمبق روش های نوین سالم و كاربردی، استفاده از رسانه ها در امر تعلیم و تریبت میسر خواهد بود. لذا در این پژوهش سعی شده است با استفاده از منابع موجود در راستای تنویر و تشریح معانی و معایب رسانه های مختلف ( دیداری – شنیداری – مكتوب ،گفتاری، روایی و ...) بر روند آموزش و تربیت كودكان و نوجوانان گامهایی برداشته شود. چرا كه گستردگی رسانه ها در دنیای كنونی وتأثیر مستقیم آن بر روند رفتارهای اجتماعی دانش آموزان و فرزندانمان، مطالعه و پژوهش بسیاری را می طلبد.
- فهرست مطالب ادبیات تحقیق رسانه ها و تاثیرات آنها بر تعليم و تربيت
فصل اول كلیات
چكیده
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
سوالات پژوهش
تعریف مفاهیم
تعریف رسانه هاو انواع رسانه ها
مقایسه رسانه های ارتباط جمعی با یکدیگر در ارتباط با مخاطبان
تعاریف مختلف ازرسانه های آموزشی توسط دانشمندان
رسانه های ارتباط جمعی وجامعه
رسانه های ارتباط جمعی و قشر بندی اجتماعی و توسعه فرهنگی
توزیع رسانه های ارتباط جمعی در جهان
رسانه های ارتباط جمعی
انواع رسانه های ارتباط جمعی به روش دیگر
ارتباط جمعی یا عمومی
فصل دوم
تاریخچه رسانه ها
پیدایش سینما، رادیو و تلویزیون
تاریخچه پیدایش روزنامه ها
سینما، پیدایی و نظور آن
تئاتر و مخاطبان
تئاتر در شرق
تئاتر در قبل از اسلام
تئاتر پس از اسلام
پژوهش در ارتباطات
صدا و سیما و تعلیم و تربیت
نقش رسانه های ملی در کشور های همسایه ایران
نقش رسانه های غرب در تعلیم و تربیت
نقش رسانه های ملی در جهان
خلاصه ای از رسانه های آموزشی در ایران و جهان
تئوریهای وسایل ارتباط جمعی یا رسانه ها
مکتب مارکسیسم کلاسیک
نظریه ی اقتصاد سیاسی رسانه ها
مطالعات فرهنگی توده
مکتب فرانکفورت
نظریه های مربوط به مخاطبان رسانه هانظریه ی استحکام
نظریه ی دو مرحله ای رسانه ها
نظریه ی تزریقی رسانه ها
نظریه ی برجسته سازی رسانه ها
نظریه ی نیاز جویی رسانه ها
نظریه ی وابستگی مخاطبان
نظریه ی موزاییکی رسانه ها
نظریه ی سیستمی
دیدگاههای پیشگامان رسانه ها
دیدگاه دیویدرایز من
دیدگاه مارشال مک لوهان
وظایف رسانه ها
نقش تفریحی رسانه ها
نقش های خبری رسانه ها
نقش های همگن سازی رسانه ها
نقش آگاه سازی رسانه ها
نقش تعلق اجتماعی رسانه ها
دیدگاه های افراطی رسانه ها
فصل سوم روش تحقیق
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
تلویزیون
یونسکو و رادیو و تلویزیون
نقش رادیو و تلویزیون در آموزش
تاثیر تلویزیون بر خانواده
استفاده از تلویزیون در آموزش و پرورش
نقش آموزشی تلویزیون
تحقیق یک ایرانی درباره رادیو و تلویزیون و نقش تربیتی آن ها
اینترنت(ویژگی ها، کارکردها،مزایا)
معایب اینترنت
موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در شبکه اینترنت
نقش اینترنت در تعلیم و تربیت
نقش اینترنت در دنیای نوجوانان
نقش تلفن همراه در تعلیم و تربیت
تلفن همراه در مدارس ایران
فرهنگ سازی استفاده از تلفن همراه توسط آموزش و
پرورش
یادگیری از طریق تلفن همراه
رویکرد های یادگیری مبتنی بر تلفن همراه
منظور از یادگیری تلفن همراه چیست؟
از تلفن همراه چه چیزی میتوانیم یاد بگیریم؟
برخی مزیت ها و محدودیت ها ی یادگیری تلفن همراه
نتیجه گیری دربا ره تلفن همراه
ماهواره چیست؟
نحوه کار ماهواره ارتباطی
تاریخچه، مزایا و معایب ماهواره
موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در استفاده از ماهواره
آموزش از طریق ماهواره و تجربه های جهانی
توانایی کاربردآموزش از طریق ماهواره در کشور چین
سینما و تئاتر و نقش تربیتی آن ها
سینما و تلویزیون
سینما و تلویزیون دو پدیده متمایز
سینما و تلویزیون در برابر یکدیگر(رقابت درونی)
نقش تربیتی سینما
مذهب و سینما
فصل پنجم
نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیت های پژوهش
خلاصه
منابع و ماخذ