واژگان كلیدی: مدیریت منابع انسانی، ارزشیابی عملكرد، اثربخشی، بهبود عملكرد
چكیده:
منظور از ارزشیابی عملكرد، فرایندی است كه بوسیله آن كاركنان در فواصل معینی و بطور رسمی، مورد ارزیابی قرار می گیرند. شناخت كاركنان قوی و اعطای پاداش به آنها و از این طریق، ایجاد انگیزه برای بهبود عملكرد آنان و سایر كاركنان، از جمله علل اصلی ارزیابی عملكرد است. در گذشته ،مدیران كلاسیک ارزیابی عملكرد را فقط به منظور كنترل كار كاركنان انجام میدادند، در حالی كه امروز جنبه راهنمایی و ارشادی این عمل، اهمیت بیشتری یافته است. هدف اصلی از ارزیابی عملكرد این است كه اطلاعات ضروری در باره نیروهای شاغل در سازمان جمع آوری گردد و در دسترس مدیران قرار گیرد تا آنها بتوانند تصمیمات بجا و لازم را در جهت بالابردن كمیت و كیفیت كار كاركنان اتخاذ نمایند. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان بوده است. به این منظور ابتدا مفهوم عملكرد و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان بررسی شده و سپس رویكردها و روشهای مورد استفاده در سیستم های ارزشیابی عملكرد بیان شده است. در پایان نیز ضمن برشمردن خطاهای بالقوه در فرایند ارزشیابی عملكرد كاركنان، ویژگیهای سیستم های اثربخش ارزشیابی عملكرد مورد بررسی قرار گرفته است.
واژگان كلیدی: مدیریت منابع انسانی، ارزشیابی عملكرد، اثربخشی، بهبود عملكرد
پایگاه اطلاعات علمی ایران کتابخانه شخصی و حامی پژوهشی شما است.
Iranian Scientific Information Database
www.isid.ir