مفهوم فرهنگ همراه با مفهوم جامعه،یکی از مفاهیمی است که در علوم اجتماعی زیاد به کار برده می شود و کمتر مفهومی در علوم اجتماعی به اندازة مفهوم فرهنگ در معرض تفسیرها و تعبیرهای گوناگون بوده است. از این رو می توان گفت که مفهوم فرهنگ نه تنها دشواری های زیاد به بار آورده است، بلکه به سبب تنوع و وسعت معنا، ایجاد وحدت نظر برسر گسترة موضوعی آن میسر نشده است. دگرگونی های پدید آمده در حوزة فرهنگ، به خصوص بر اثر گسترش نظام آموزش و پرورش و رسانه های همگانی یا روند جهانی شدن در نهایت مسائل حوزه فرهنگ را در برابر وظایف تازه ای قرار داده، با توجه به این تحولات گرچه به یک اعتبار می توان گفت که محتوا و هیأت فرهنگ تغییر می یابد، ولی هرگز رنگ و رو نمی بازد و از بین نمی رود، هر چند طیف وسیعی از اندیشه ها و عقاید نمی گذارد، فرهنگ را به آسانی جمع وجور کرد و بر سرحیطة موضوعی و محتوایی آن به توافق رسید، یا اجزای پراکنده آن را در مجموعه ای منسجم به هم آمیخت و از سامانی منسجم و روشن برخوردار ساخت. با این حال همواره فرهنگ با قدرت و توانایی چشمگیر خود حضور خود را به اثبات می رساند.(پهلوان چنگيز،1382،ص 11و12) یاکوب بورکهارت(Jacob Burckhardt) می گوید: سه قدرت بزرگی که واقعیت هستی بشر و روند تاریخ را تعیین کرده اند عبارتند از : دین، قدرت، فرهنگ. (پهلوان ،چنگیز ،1382، ص13).....
- فهرست مطالب ادبیات تحقیق تلویزیون و نقش آن در فرهنگ پذیری کودکان
فرهنگ
فرهنگ از منظر صاحبنظران علوم اجتماعی
خصوصیات فرهنگ
فرهنگ به واقعیت معنا می بخشد
فرهنگ پدیده ای فراگیر است
فرهنگ امری مشترک است
فرهنگ یاد گرفتنی است
فرهنگ به عنوان یک رفتار اکتسابی
سطح های فرهنگ
طبقه بندی فرهنگها
ابداع فرهنگ پذیری
فرهنگ پذیری
نوسازی مفهوم فرهنگ
عناصر مهم در فرهنگ پذیری
روند ها و متغیرهای فرهنگ پذیری
انواع فرهنگ پذیری
انواع فرهنگ پذیری از منظری دیگر
آژانس های فرهنگ پذیری
ماهیت رسانه
رسانه و فرهنگ پذیری
کارکردهای رسانه ها
رسانه ها و تغییر ارزشهای سنتی و شکاف نسلی
طبقه بندی نیاز های مرتبط با رسانه
تلویزیون
ویژگی های تلویزیون
تلویزیون به عنوان ابزاری فرهنگی
تلویزیون از دید نظریه پردازان
قدرت تلویزیون
کارکردهای مثبت تلویزیون
جنبه های اجتماعی شدن کودکان
کارکردهای منفی تلویزیون
نقش ها و وظایف وسایل ارتباطی
کودک کیست
ویژگی های کودک در دوره ابتدایی
قابلیت های کودک نسبت به تلویزیون
ارتباط کودک و تلویزیون
کودکان قربانیان تلویزیون
چهارچوب نظری
نظریه فرهنگ و شخصیت
نظریه کنش متقابل نمادین
نظریه کارکردگرایی
منابع