کلمات کلیدی: توانمند سازی، کارکنان، فنی و حرفه ای، رگرسیون گام به گام، تجزیه مسیر
چکیده
بر اساس ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه کشور سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان اصلی ترین دالان مهارت آموزی نیروی کار و ارائه دهنده آموزش های غیر رسمی در زمینه افزایش مهارت و دانش مطابق با فناوری روز در کشور شناخته شده است، بدین جهت اثربخش کردن هرچه بیشتر فعالیت های آموزشی نیازمند شناخت و توجه ویژه به توانمند سازی نیروی انسانی موجود در حوزه های ستادی و کادر آموزشی خود می باشد. در این پژوهش وضعیت عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام مطالعه و بررسی گردید. پژوهش پیش روی از نوع پژوهش های توصیفی-کاربردی است، جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق کارشناسان این اداره کل به تعداد 90 نفر می باشند که از میان آنها بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه متناسب با جامعه به تعداد 73 نفر تعین گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه می باشد.پرسش نامه استاندارد مبتنی بر 35 سوال طراحی شد و برای تعین روایی و اعتبار پرسشنامه از روایی محتویی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. افراد نمونه که از طریق نمونه گیری تصادفی سیستماتیک و بر مبنای تشکیلات سازمانی انتخاب شدند. جهت تجزیه اطلاعات بنا به ضرورت از از شیوه های آمار توصیفی از قبیل فراوانی، فراوانی تجمعی و نسبی ومیانگین، استفاده شد. همچنین در بخش آمار استنباطی از روش ها و تکنیک های مختلفی نظیر آزمون همبستگی (ضریب همبستگی پیرسون)، رگرسیون گام به گام و تجزیه مسیر استفاده گردید. بر اساس ضریب همبستگی پیرسون میان توانمندسازی کارکنان و مؤلفه های مورد بررسی در سطح یک درصد ارتباط معنی دار وجود دارد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون گام به گام استفاده و بر اساس آن چهار مؤلفه محیط کاری، بهینه سازی فرایند ها و روش های کاری، اطلاعات دانش و مهارت شغلی و مشخص بودن اهداف ،مسئولیت ها و اختیارات وارد مدل رگرسیونی شده و به میزان 99/0 درصد تغییرات را به خود اختصاص دادند. در ضمن نتایج تجزیه علیت نشان داد که متغیر محیط کاری بیشترین تاثیر مثبت و مستقیم بر روی توانمند سازی کارکنان داشت و به طور غیر مستقیم و منفی از طریق بهینه سازی فرایندها ، اطلاعات دانش و مهارت شغلی و مشخص بودن اهداف و مسئولیت ها بر روی توانمندسازی تاثیر گذاشته است.
کلمات کلیدی: توانمند سازی، کارکنان، فنی و حرفه ای، رگرسیون گام به گام، تجزیه مسیر
پایگاه اطلاعات علمی ایران کتابخانه شخصی و حامی پژوهشی شما است.
Iranian Scientific Information Database
www.isid.ir