چكیده
انسان از بدو تولد و حتی قبل از آن مراحل مختلفی را پشت سر میگذارد و در هر مرحله با مشکلات و مصائب و مسلماً لذتهائی روبهرو میگردد. مؤثرترین دوره در شکلگیری شخصیت انسان، سالهای اولیه عمر اوست و بزرگترین معلمان او در این دوره والدین میباشند. پس بر ماست که خود را برای آماده ساختن کودکانمان تجهیز کنیم. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر شخصیت والدین بر فرزند پروری در بین دانشجویان شهرستان خوی بود که از بین آنها 80 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند.
مقدمه :
افسردگی یکی از اختلالات روانی است که بین کودکان و نوجوانان نیز شایع است. تشخیص افسردگی در کودکان و نوجوانان موضوعی بالنسبه تازه است. طبق نظریه فروید و پیروان او، افسردگی مربوط است به کشمکش های وجدان اخلاقی (سوپرایگوی ) رشد یافته و چون طبق نظریه آنها رشد ایگو تا نوجوانی کامل نیست، افسردگی واقعی در کودکان نمی تواند وجود داشته باشد. چون کودکان همواره در حال رشد و تغییرات بدنی و روانی هستند ارزیابی مفهوم یا اثرات درازمدت رفتارهای افسردگی و سایر مسائل رفتاری مشکل است. اکنون این توافق بالنسبه کلی وجود دارد که کودکان نیز ممکن ست مانند بزرگسالان افسرده شوند اکثر متخصصان بالینی نیز موافق اند که نشانه های افسردگی در گروههای سنی تغییر می کند. فرد 6 تا 8 ساله افسرده احساس غم، بیچاره گی و شاید ناامیدی می کند. خصوصیات فرد افسرده، 8 تا 15 ساله عبارت اند از افکار منفی دربارة اعتماد به نفس و فرد 13 تا 15 ساله می تواند به عنوان کسی که احساس گناه می کند توصیف شود (آزاد، 1374).
مقدمه
در حالی که اصولاً بین یک عمل تجاری یا قرارداد خصوصی و قانون ملی حاکم بر آن رابطه وجود دارد، فرامرزی بودن یک عمل تجاری یا قرارداد خصوصی با ابعاد حقوقی، مشکلات و تبعات حقوقی خاصی به وجود می آورد که نمی توان صرفاً بر اساس حقوق داخلی یک کشور به آن پاسخ داد. به طور کلی، حقوق بازرگانی فراملی، در بر گیرنده این مسائل است. هرچند عبارت «حقوق فراملی» ابتدا در سال 1956 توسط فلیپ جِسِپ در کتاب حقوق فراملی به کار رفت، از اوایل دهه 1960 در نوشته های حقوقی اصطلاح «حقوق بازرگانی فراملی» به کار گرفته شد.
در ادبیات حقوقی، عبارت «حقوق بازرگانی فراملی» که از اصطلاحات حقوق تجارت بین الملل و حقوق کسب و کار بین المللی متفاوت است، عمدتاً به دو معنای عام و خاص به کار می رود. «حقوق بازرگانی فراملی» در معنای عام، شامل کلیه قوانینی است که اعمال و وقایع بازرگانی فرامرزی را تنظیم می کند و بنابراین شامل حقوق بین الملل عمومی، حقوق بین الملل خصوصی و سایر قوانین و مقررات مربوط می شود که در این دو رشته از حقوق جای نمی گیرند. این عبارت، یک عنوان کلی برای قواعد، اصول و مقرراتی است که ناظر به روابط بازرگانی بین المللی است و بر خلاف دو اصطلاح فوق الذکر، جنبه های وسیع تری از حقوق عمومی را نیز در بر می گیرد. معمولاً روابط بازرگانی بین المللی تحت تاثیر مقررات بیش از یک کشور می باشند که این مقررات شامل حقوق قراردادها، مقررات کنترل ارز، مقررات مالیاتی، مقررات زیست محیطی، مقررات ایمنی و سلامت، مقررات ناظر به شرکت ها و امثال آن است.
چکیده
اختلال کمبود توجه بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات دوره کودکی است که می تواند اثرات نامطلوبی بر روی فرد در دوره کودکی و نوجوانی، بر روابط خانوادگی و بخصوص سلامت عمومی مادران داشته باشد. و یکی از موثرترین راههای کاهش این اثرات نامطلوب، آموزش خانواده بخصوص مادران می باشد به این دلیل تحقیقی را با عنوان «اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD دوره ابتدایی شهرستان بجنورد» انجام شد که این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی می باشد. در این تحقیق جامعه آماری، کلیه مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد که مبتلا به ADHD هستند، می باشد. نمونه آماری، 30 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به ADHD هستند که از طریق نمونه گیری خوشه ای از 30 مدرسه انتخاب شده اند.
چکیده
در این تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت موضوع پرخاشگری مخصوصا در نوجوانان که می تواند سدی در راه تحصیل، تربیت و حتی زندگی سالم آینده انان باشد و این که اعمال و رفتار دانش آموزان پرخاشگر موجب آزار و اذیت خود و هم دیگر دانش آموزان می شود و این مضوع در روابط اجتماعی آنها تاثیر گذار است.
اهداف این پژوهش عبارتند از بررسی کلی نظریات ارائه شده در مورد علل پرخاشگری
- بررسی عواملی که در پرخاشگری مؤثرند و تلاش در جهت رفع این عوامل
- ارائه شیوه پیشگیری برای دانش آموزان که رفتار پرخاشگرانه دارند
جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان دفتر مقطع راهنمایی تحصیلی ناحیه 2 شهر ... می باشد که از میان سه مدرسه راهنمایی دخترانه 50 نفر از دانش آموزان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده (قرعه کشی اسامی )انتخاب شده اند.
ابزار گردآوری اطلاعات تست استاندارد شده آیزنک و نیز پرسشنامه محقق ساخته است که در یک نمونه آزمایشی 50 نفره اجرا و اعتبار آن با نرم افزارهای زیر برآورد شد:
روشهای آماری به کار گرفته شده تجزیه و تحلیل از آمار استنباطی مجذور کا می باشد.
چكیده
در این پژوهش در پی آن بودهایم تا میزان رضایت شغلی دبیران را بررسی كنیم.
در این راستا و به منظور دست یابی به هدف موردنظر، سؤالات پژوهشی زیر را مطرح نمودیم:
میزان رضایت شغلی معلمان حرفه و فن از حقوق و مزایای دریافتی ماهیانه چقدر است؟
میزان رضایت شغلی معلمان حرفه و فن از فراغت شغلی و تعطیلات چقدر است؟
تا چه اندازه معلمان حرفه و فن از خدمات رفاهی آموزش و پرورش رضایت دارند؟
آیا خدمات بیمه ای جوابگوی نیاز معلمان می باشد؟
آیا در آموزش و پرورش امکان ادامه تحصیل برای معلمان حرفه و فن وجود دارد؟
در آموزش و پرورش چقدر به ورزش کارکنان اهمیت داده میشود؟
آیا میزان رضایت شغلی دبیران حرفه و فن زن از دبیران حرفه و فن مرد بیشتر است؟
یا میزان رضایت شغلی دبیران حرفه و فن با مدرک تحصیلی مختلف متفاوت است؟
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تعهد سازمانی و رابطه آن با عملكرد کارکنان سازمان می باشد. در این پژوهش فرضیه های مورد بررسی عبارتند از :
1- بین تعهد عاطفی كاركنان با عملكرد شغلی آنها رابطه معنی داری وجوددارد.
2- بین تعهد هنجاری كاركنان با عملكرد شغلی آنها رابطه معنی داری وجوددارد.
3- بین تعهد مستمر كاركنان باعملكرد شغلی آنهارابطه معنی داری وجوددارد.
4- بین ابعاد تعهد و نوع سازمان رابطه معنی داری وجوددارد.
5- بین انگیزه ی مدیران و عملكرد آنها با تعهدسازمانی رابطه معنی داری وجوددارد.
چکیده
در پایان نامه حاضر به بررسی تاثیر مراکز پیش دبستانی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اول ابتدائی پرداخته شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی نتایج دانش آموزانی که مراکز پیش دبستانی را گذارنده با آنهایی که به این مراکز راه نیافته اند می باشد روش تحقیق علمی – مقایسه ای می باشد. از میان جامعه آماری دانش آموزان 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که از میان این 35 نفر 20 نفر به مهد رفته اند و 15 نفر آنها از این مراکز استفاده نکرده اند که نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر مهد رفته و نرفته معنی داری وجود دارد و آنها از نظر پیشرفت تحصیلی در سطح مطلوبتری نسبت به آنهایی که از این مراکز محرومند قرار دارند.
1-1 مقدمه:
همان طور که طول عمر افراد افزایش می یابد ، اهمیت کیفیت زندگی سالمندان نیز روز به روز بیشتر آشکار می شود . عوامل مختلفی کیفت زندگی سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد و با توجه به این که کیفیت زندگی در این دوران می تواند به راحتی مورد تهدید قرار گیرد ، در نظر داشتن عوامل زمینه ای مؤثر بر کیفیت زندگی سالمندان از اهمیت بالقوه ای برخوردار است . لذا باید در برنامه ریزی هایی که جهت افزایش مشارکت اجتماعی ، بهبود خدمات پزشکی و بهداشتی در سالمندان انجام می گیرد ، اهمیت ویژه ای به این عوامل داده شود .سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسایل و نیازهای خاص این دوران ،توجه به کیفیت زندگی در سالمندان نیز امر بسیار مهمی است که عمدتا مورد غفلت قرار میگیرد. سالم پیر شدن حق همه افراد بشر است و این امر بر اهمیت پدیده سالمندی و پیشگیری از مشکلات آن می افزاید. آنچه که دانش امروزی بدان توجه می کند ، تنها طولانی کردن دوران زندگی نیست ، بلکه باید توجه داشت که سال های اضافی عمر انسان در نهایت آرامش و سلامت جسمی و روانی سپری گردد ودر صورتی که چنین شرایطی تأمین نشود ، پیشرفت های علمی برای تأمین زندگی طولانی تر ، بی نتیجه و مخاطره آمیز خواهد بود .امروزه با توجه به افزایش شاخص طول عمر و امید به زندگی ، مسئله مهمتری تحت عنوان چگونگی گذران عمر و به عبارتی کیفیت زندگی مطرح شده است که پرداختن به این موضوع فکر صاحب نظران و محققین در امور سالمندی را به خود جلب نموده است .......
مقدمه و تعریف
بهداشت عمومی و کوششهای اجتماعی
منظور از کوششهای اجتماعی موارد زیر است:
• آموزش بهداشت
• بهداشت محیط
• تشخیص بیماریها
• پیشگیری علیه بیماریهای عفونی
• ایجاد یک سیستم اجتماعی که هر فرد بتواند از حق طبیعی خود برخوردار باشد.